LIKE A PROGRAM I : RE_MODEL


2005.8.22 - 9.2

Project 1. 전시후원작가

김상길

Sang Gil KIM

시스템과 프로그램에 의해 조작될 수밖에 없는 현대문화의 산물(스타일, 언어, 이미지, 특정한 기능 등)이 사진 매체의 '환상(幻像)'을 통해 재조작되는 상황을 1, 2부로 나누어 제시했다. Part 1 은 현대 건축물의 철거, 개조, 신축 중인 텅 빈 공간을 정면에서 촬영·기록한 것으로, 산업과 역사·문화적 시스템에 의해 조작·반복되는 중간지대의 상황을 그대로 드러낸다. Part 2 은 온라인 상에서 벌어지고 있는 무수히 많은 커뮤니티들 중 동일한 소비적 취향으로 형성된 커뮤니티들(사운드 오브 뮤직, 프라이드 자동차, 알래스카 멜라뮤트, 브로마이드, B&W 스니커즈 동호회 등)을 OFF-LINE(장소, 소품, 조명, 자세 등)에서 연출하여 촬영한 단체사진이다.

Sang Gil KIM takes products of modern culture (style, language, image, specific function) that are manipulated by systems and programs and further manipulates them through the "fantasy"of the photographic medium, in two parts. Part 1 is a photo-documentation of empty spaces in modern buildings about to be demolished, remodeled or rebuilt. The empty space is the point that is repeatedly manipulated by industry and historical and cultural systems. Part 2, consists of group photos of online communities who share consumer tastes (The Sound of Music, Pride automobile, the Alaskan Malamute, bromides, B&W sneakers, etc.) These photographs are staged off-line under KIM’s precise directions for placement, props, lighting and poses.


LIKE A PROGRAM II : OFF-LINE


2005.9.7 - 9.30

Project 1. 전시후원작가

김상길

Sang Gil KIM

시스템과 프로그램에 의해 조작될 수밖에 없는 현대문화의 산물(스타일, 언어, 이미지, 특정한 기능 등)이 사진 매체의 '환상(幻像)'을 통해 재조작되는 상황을 1, 2부로 나누어 제시했다. Part 1 은 현대 건축물의 철거, 개조, 신축 중인 텅 빈 공간을 정면에서 촬영·기록한 것으로, 산업과 역사·문화적 시스템에 의해 조작·반복되는 중간지대의 상황을 그대로 드러낸다. Part 2 은 온라인 상에서 벌어지고 있는 무수히 많은 커뮤니티들 중 동일한 소비적 취향으로 형성된 커뮤니티들(사운드 오브 뮤직, 프라이드 자동차, 알래스카 멜라뮤트, 브로마이드, B&W 스니커즈 동호회 등)을 OFF-LINE(장소, 소품, 조명, 자세 등)에서 연출하여 촬영한 단체사진이다.

Sang Gil KIM takes products of modern culture (style, language, image, specific function) that are manipulated by systems and programs and further manipulates them through the "fantasy"of the photographic medium, in two parts. Part 1 is a photo-documentation of empty spaces in modern buildings about to be demolished, remodeled or rebuilt. The empty space is the point that is repeatedly manipulated by industry and historical and cultural systems. Part 2, consists of group photos of online communities who share consumer tastes (The Sound of Music, Pride automobile, the Alaskan Malamute, bromides, B&W sneakers, etc.) These photographs are staged off-line under KIM’s precise directions for placement, props, lighting and poses.